Tilikauden valinta

28.12.2017

Tilikauden valinta - EXIM Service Europe Oy
Tilikauden valinta - EXIM Service Europe Oy

Yrittäjyydestä haaveilevan tai siihen pakotetun henkilön on erittäin fiksua miettiä yrityksen tilikautta. Tällä en tarkoita, että tehdään budjetti ja suunnitellaan kuinka hommat hoidetaan, vaan yrityksen omaa tilikautta. Koska tilikausi alkaa ja koska tilikausi loppuu. Tilikauden valinta on paljon tärkeämpi asia kuin monessa suomalaisessa yrityksessä on koskaan edes ajateltu. Tilikauden valinta on yksi tärkeä tehtävä yritykselle.

Mitä tilikausi tarkoittaa?

Tilikausi tarkoittaa yleisesti sitä 12 kuukauden aikaa, jolle elinkeinotoimintaa harjoittavien yritysten ja yhteisöjen raportointi jaksotetaan. Kun toimintaa aloitetaan tai muutetaan, voi tilikausi poiketa 12 kuukauden jaksosta. Tilikausi ei kuitenkaan koskaan voi olla 18 kuukautta pidempi. Kun osakeyhtiötä perustetaan, sen tilikaudesta päätetään joko yhtiöjärjestyksestä tai yhtiön perustamissopimuksessa.

Jokaisesta yhtiön tilikaudesta tehdään kirjanpitolain mukaisesti tilinpäätös. Tilinpäätös päättää kunkin tilikauden toiminnot ja se kertoo yrityksen menestymisestä edellisellä tilikaudella. Tilinpäätöstiedot ovat aina historiatietoja, joten yhtiöiden tilinpäätöksiä lukiessa pitää muistaa lukevansa vanhaa tietoa yrityksen toiminnasta, koska usein vähintään kolmannes luetun tilipäätöksen asioista tapahtui yli 12 kuukautta sitten. Tämä kannattaa ottaa huomioon kun katsoo lukuja ja miettii yhteistyökuvioita, sillä tilanteet muuttuvat nopeasti suhdanteiden ja tuurinkin ansiosta.

Miten tilikauden valinta tehdään?

Suurimmalla osalla suomalaisista yrityksistä tilikausi alkaa tammikuun ensimmäisenä päivänä ja päättyy joulukuun viimeisenä päivänä. Jotta tilikauden tulos on paras mahdollinen, tulisi ensinnäkin tilikauden viimeisenä päivänä varastossa olevan inventaarion olla mahdollisimman pieni. Miksi? No sen takia, että silloin yrityksellä ei ole sidottuna varoja varastossa makaaviin tuotteisiin ja tämä luonnollisesti parantaa yrityksen tulosta. Mitä hyötyä siitä on? Kun yritys tekee hyvää tulosta, se voi maksaa voitosta osinkoa yhtiön omistajille. Pitää muistaa, että yrityksen pääasiallinen tehtävä on yleisimmän käsitteen mukaan tehdä voittoa. Toisaalta Suomen yritysverotuksen mukaisesti yhteistöveroa pitää maksaa yrityksen tuloksesta, joten osa yrityksistä ei aina kaikissa tilanteissa halua maksimoida tulostaan. Yhteisöveron määrä on tätä kirjoittaessa, joulukuu 2017, 20 % yrityksen veronalaisten tulojen ja vähennyskelpoisten menojen erotuksesta. Osa suomalaisista yrittäjistä ja yritysjohtajista toivoisi Suomeen ns. Viron mallia, jossa yrityksen ei tarvitsisi maksaa tulostaan veroa, ellei sitä aiota nostaa ulos osinkona. Tällöin yritys voisi jaksottaa menojaan ja investointejaan todellisen kassavirran mukaan. Nyt Suomessa yrityksen ei siis aina kannata tehdä kasvuvaiheessa voittoa, koska siitä joutuu maksamaan veroa. Se tuntuu monista turhalta ja kohtuuttomalta, mikäli aikomus on tehdä investointeja ja kasvattaa yritystä investointien kautta. Siksi tilikauden valinta vaikuttaa moneenkin yrityksen toimintaan pitkälläkin aikavälillä.

Miten tilikauden valinta tehdään? - EXIM Service Europe Oy
Miten tilikauden valinta tehdään? - EXIM Service Europe Oy

Miten tilikauden valinta tehdään?

Tilikauden valinnassa kannattaa miettiä, koska liikevaihtoa tulee ja koska on hiljaista. Tai se on ainakin oma mielipide asiaan. Avustin aikanaan yhtä pelialan startup-yritystä, joka suunnitteli manageripelejä liittyen oikeisiin ammattilaisliigoihin. Esimerkiksi jalkapallon Englannin Valioliiga alkaa elokuun alussa, Espanjan La Liga viikkoa myöhemmin, jääkiekon kotimainen Liiga syyskuussa kuten amerikkalaisen jalkapallon NFL, NHL lokakuun alkupuolella, koripallon NBA lokakuun loppupuolella ja baseballin MLB huhtikuussa. Kun näistä lasketaan ja katsotaan yhteen, niin heinäkuussa pelataan ainoastaan baseballia, mutta elokuussa liikevaihtoa alkaa taas tulemaan kahden suuren jalkapalloliigan kautta. Siksi oli fiksuinta tehdä tilikauden valinta siten, että tilikausi alkaa elokuussa ja päättyy heinäkuuhun. Edellä mainituista liikevaihdon tuojista 6/7 aloittaa kautensa ja saa mestarin selville valitun tilikauden aikana, jolloin yritys saa myös suurimman osan liikevaihdostaan ja viimeiset kuukaudet, tässä tapauksessa touko-, kesä- ja heinäkuu, ovat ne rauhallisimmat. Tuntuisi luontevalta tehdä tilikauden valinta siten, että suurin osa liikevaihdosta tulee kauden ensimmäisinä kuukausina ja vuoden hiljaisimmat kuukaudet ovat tilikauden kolme viimeisintä kuukautta. Tämä toki riippuu, onko liikevaihto näin ennustettavaa kuukaudesta toiseen. Uutispläjäys: Kyllä se vaan useimmiten on! Ja takaisin Pasilaan.

Tilikauden valinta huipulla

Applea pidetään varmasti yhtenä liiketoiminnan huippuna. Ei ihme. Viikko sitten (21.12.2017) ilmestyneen New York Timesin artikkelin mukaan Apple on kautta historian maailman arvokkain yritys. Piste. Applen markkina-arvo ylitti 900 miljardia dollaria (US) marraskuun 30. päivänä 2017. Miten tilikauden valinta vaikuttaa tähän asiaan? No pörssikurssien kautta laskettavilla markkina-arvoilla ei välttämättä mitenkään. Mutta tiedättekö mikä on Apple tilikausi? Onko se kalenterivuosi? Onko se heinäkuun alusta kesäkuun loppuun? Ei. Applen tilikauden valinta on kovin erikoinen monelta osin ja se ei täysin määrittele edellä puhuttua strategiaa. Tai kyllä siten, että varastot ovat tyhjänä tilikauden vaihteessa ja jonoa kertyy useiksi viikoiksi. Applen tilikausi on "52 tai 53 viikkoa siten, että se päättyy syyskuun viimeisenä lauantaina". Muistatteko koska Apple lanseeraa uudet laitteensa ja koska niiden myynti alkaa? iPhone 4 oli viimeinen Applen puhelin, joka lanseerattiin kesällä. Sen lanseeraus oli kesäkuun 24. päivä vuonna 2010. Sitä seurannut malli julkaistiin lokakuun 4. päivänä 2011 ja tilauksia pystyi tekemään 7. päivänä myynnin alkaessa Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Iso-Britanniassa, Ranskassa, Saksassa ja Japanissa lokakuun 24. päivänä vuonna 2011. iPhone 4S oli siis viimeinen puhelin, joka lanseerattiin ja myynti aloitettiin uuden tilikauden alkaessa.

Apple iPhone julkaisut - EXIM Service Europe Oy
Apple iPhone julkaisut - EXIM Service Europe Oy

Tämän jälkeen lanseeraukset ovat tapahtuneet seuraavasti:

  • iPhone 5 lanseeraus 21.9.2012 ja myynnin aloitus 21.9.2012
  • iPhone 5S ja iPhone 5C lanseeraus 10.9.20113 ja myynnin aloitus 20.9.2013
  • iPhone 6 lanseeraus 9.9.2014 ja myynnin aloitus 19.9.2014
  • iPhone 6S ja iPhone 6S Plus lanseeraus 9.9.2015 ja myynnin aloitus ennakkomyynneillä 12.9. ja suurelle yleisölle 25.9.2015
  • iPhone 7 ja iPhone 7 Plus lanseeraus 7.9.2016 ja myynnin aloitus 16.9.2016
  • iPhone 8 ja iPhone 8 Plus lanseeraus 12.9.2017 ja myynnin aloitus 22.9.2017
  • iPhone X, tai iPhone 10, lanseeraus 12.9.2017 ja myynnin aloitus 3.11.2017

Kuten tästä näemme, Apple on vuodesta 2012 alkaen aina tyhjentänyt varastonsa huolellisesti juuri ennen tilikauden päättymistä. Vanhojen mallien myynti tipahtaa aina uuden mallin tullessa kauppoihin ja tilikauden päättyessä kaikki sen omat mahdolliset varastot on tyhjennetty tukkureille ja jälleenmyyjille, jolloin uuden tuotteen myynnit on kirjattu päättyvälle tilikaudelle parhailla myyntihinnoilla ja omat varastot ovat tyhjänä. Jokainen alaa seurannut tietää, että Applen saatavuudessa on aina ollut julkaisun aikaan haasteita. Tilikauden valinta ja siihen liittyvät toiminnat ovat voineet osaltaan vaikuttaa saatavuuteen.

Oman yrityksen tilikauden valinta

Tilikauden valinta tulee tehdä etukäteen, mutta onneksi tilikautta voidaan muuttaa myös myöhemmin. Kannattaa siis miettiä omaan toimintaansa siten, että milloin varastot ovat alimmillaan, jotta omaa pääomaa ei ole niissä sidottuina Applen esimerkkiä noudattaen. Suomessa esimerkiksi kodinkonekauppiaiden ja -ketjujen tilikaudet loppuvat usein helmi-, maalis- ja huhtikuussa, tapauksesta riippuen, jolloin varastot ovat alimmillaan eikä uusi sesonki ole vielä alkanut. Kalenterivuoden orjallinen seuraaminen, vaikka vähintään 60 % yrityksistä näin tekeekin, ei siis ole järkevää.

Mikäli tilakauden valinta ei mennyt ensimmäisellä kerralla nappiin ja haluaisitte muuttaa tätä, tulee siitä viipymättä tehdä ilmoitus Patentti- ja Rekisterihallitukselle. Viimeistään ilmoitus tulee "tehdä tilikautta pidennettäessä 2 kuukautta ennen rekisterissä olevan tilikauden päättymistä ja lyhennettäessä 2 kuukautta ennen uuden, rekisteröitäväksi ilmoitettavan tilikauden päättymistä", joten kannattaa olla hyvissä ajoin liikenteessä. Muutos astuu voimaan, kun se on merkitty kaupparekisteriin. Muutoshakemus tulee olla hallituksen varsinaisen jäsenen tai toimitusjohtajan allekirjoittama.

Oli tilikausi mikä tahansa, yritystoiminnan tulisi lähtökohtaisesti olla kannattavaa. Tilikauden valinta voi auttaa yritystä olemaan kirjanpidollisesti kannattavampi kuin mitä se olisi, jos tilikausi olisi valittu toisin. Toisaalta molemmissa vaihtoehdoissa on puolensa, varsinkin kun voitoista, tulee ainakin toistaiseksi, maksaa yhteisöveroa. Tärkeintä on, että tilikauden valinta ei ole läpihuutojuttu, vaan siihen paneudutaan. Tilikausi on kuitenkin yksi tärkeä yrityksen perusta, johon sen menestyminen ja menestymättömyys sidotaan. Tilikauden valinnalla ja tässä valinnassa jääräpäisesti pitäytymällä voi olla myös kauaskantoiset seuraukset. Pysähtykää siis hetkeksi ja miettikää mitä olette tekemässä.

#TilikaudenValinta #Tilikausi #TilikaudenMuuttaminen #Apple #iPhone
#KonsultinBlogi #EXIMfi #EXIMkonsultti

Kirjoittanut Jussi Ikkelä

Uusimmat konsulttiblogit

Lue tästä viimeisimmät kynäilyt

Arvonlisävero tuntuu olevan kuuma peruna tällä hetkellä monelle. Nykyisen arvonlisäveron alarajahuojennuksen saa täysimääräisenä, mikäli liikevaihtoa on 12 kuukauden tilikaudella alle 10.000 euroa. Osittaista huojennusta voi saada, jos liikevaihto ylittää 10.000 euroa, mutta on alle 30.000 euroa. Viime aikoina on ollut paljon puhetta osittaisen...

Uusi vuosi alkoi, mutta toiko pk-yrityksen uusi vuosi uudet kujeet? Vai jatketaanko samoilla vanhoilla hyväksi havaituilla? Miltä pk-yrityksen uusi vuosi näyttää? Onko teidän yrityksellä suunta selvä vuodelle 2018 vai ovatko eväät levällään kuin sillä kuuluisalla Jokisella? Mitä olisi pitänyt tehdä, jotta teidän pk-yrityksen uusi vuosi pitäisi...

Budjetti. Ah, tuo ihana sana budjetti. Se tuo hymyn, tuskan, ilon, kauhistuksen, naurun ja kyyneleen melkein samanaikaisesti kasvoille, kun sitä alkaa miettimään. Budjetti on kuitenkin tärkeä työkalu yrityksen johdolla isossa kuvassa, joten ihan pelkkää välttämätöntä pahaa budjetti ei ole. Ja toisaalta valitettavan monelta yrittäjältä jää oman...

Jokaisella yrittäjällä pitäisi olla hyvä kirjanpitäjä. Miksi? Koska hyvä kirjanpitäjä on yritykselle tärkeämpi kuin yrittäjä itse. Miksi? Koska hyvä kirjanpitäjä pitää firman kirjanpidon kunnossa ja toivottavasti myös neuvoo yrittäjää, erityisesti tämän yrityksen rahaliikennettä koskevissa asioissa. Valitettavan moni kirjanpitäjä vastaanottaa...