Paska konsultti rahasti

27.12.2017

Paska konsultti rahasti - EXIM Service Europe Oy
Paska konsultti rahasti - EXIM Service Europe Oy

Onneksi vapaassa maailmassa ihmisillä on oikeus omiin mielipiteisiinsä. Se on oikeus, josta harvoin ollaan kiitollisia, koska asiaa pidetään itsestäänselvyytenä. Konsultti on ihminen, kuka herättää mielipiteitä. Kun toisen mielestä se paska konsultti rahasti firmaa, on hän toisen mielestä ollut erinomainen apu yritykselle tai sen henkilökunnalle. Pohditaanpa hetki, mistä se paska konsultti rahasti -käsite juontaa juurensa. Tämäkin on toki vain yksi mielipide muiden joukossa, mutta koitetaan pitää kirjoitus avoimena.

Mitä konsultti tekee?

Konsultti on henkilö, jonka työtehtävä on konsultoida asiakasta valitulla osa-alueella. Sanalle konsultointi löydettäviä synonyymeja ovat tiedon hakeminen, neuvominen, ohjeistaminen, haastattelu ja neuvonanto. Itse konsultti sanan sanotaan tarkoittavan muun muassa samaa kuin neuvonantaja, asiantuntija, opas, mestari, ohjaaja, ammattilainen, spesialisti ja veteraani.

Päivittäisessä työssä suuremmissa yrityksessä on hyvin yleistä käyttää erilaisia konsultteja. Heidän tehtävänään on omalla vahvuusalueellaan, jossa asiakasyritys kenties kaipaa lisäosaamista tai se ei halua palkata omaa henkilökuntaa projektiluonteisuuden vuoksi, auttaa asiakasyritystä parhaan taitonsa ja tapansa mukaisesti. Isojen yritysten konsulttiprojektit ovat usein suuren mittakaavan projekteja, joiden lasku per konsultti saattaa maallikon mielestä kuulostaa suurelta. Toisaalta osa näistä projekteista voi olla tarkkaan harkittua, tai harkitsematontakin, ulkoistamista, jolloin konsultin palkkaamiseen liittyy työvoimapoliittista päätöksentekoa yrityksen johdon osalta. Silloin voi osa henkilöstöstä miettiä, että se paska konsultti rahasti meitä, mutta herrat vaan antoivat sen tehdä niin.

Ison mittakaavan projekteissa tarvitaan ulkopuolista apua - EXIM Service Europe Oy
Ison mittakaavan projekteissa tarvitaan ulkopuolista apua - EXIM Service Europe Oy

Kallis ja iso konsulttiprojekti

Suuret projektit ovat yritykselle aina tiedostettu riski. Usein tällaisissa ison mittakaavan projekteissa tarvitaan ulkopuolista apua, jotta projektin onnistuminen ei jää spesifisestä osaamisesta kiinni. Tällöin valitaan konsultti, joka sopii parhaiten yrityksen tarpeisiin ottaen huomioon yrityksen resurssit. Resursseilla tarkoitetaan tässä vaiheessa eritoten rahaa ja maksukykyä. Projektin kestosta, koosta ja lopputuloksesta riippuen määritellään konsultin osaaminen ja osaamattomuus. Usein myös henkilökemiat, mahdolliset uhkaavuustekijät ja erimielisyydet oman työpanoksen riittävyydestä ja/tai riittämättömyydestä, konsultin tuleminen oman osaamisalueen sektorilta sekä erinäiset kohtaamiset ihmisten välillä projektin aikana, vaikuttavat siihen, miten konsultti arvioidaan projektin aikana ja eritoten sen päätyttyä. Mikäli moni edellä mainittu kohta saa karvat pystyyn, tulee ihmiselle mielikuva, että se paska konsultti rahasti meidän yritystä eikä saanut mitään aikaan. Koska jokaisella henkilöllä on oikeus omaan mielipiteeseensä, pitää miettiä, miksi kyseisen mielipiteen antanut henkilö oli tätä mieltä? Liittyikö mielipide itse projektiin vai oliko kyseessä jotain henkilökohtaista?

Pitkäaikainen konsultointi

Monissa suurissa firmoissa nähdään paljon keskijohdon ja ylemmän tason valmentajia ja sparraajia kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Usein toimintatavasta ja ns. ulkopuolisesta avusta tulee tapa, jota käytetään yhtenä osana yrityksen strategiaa näyttää, että henkilökunnasta huolehditaan ja heitä tuetaan. Konsultti saattaa monen mielestä olla todellinen joo-joo kaveri, kuka pyörii mukana tuoden tunnin kahden sessioon manageritason työntekijän kanssa ehkä yhden pointin. Mikäli tämä manageritason työntekijä ei sitten olekaan niin vihkiytynyt tähän yhteiseen projektiin, voi hän helposti ajatella, että paska konsultti rahasti firmaa ja minä olin vain siinä sivustakärsijä. Se mitä tämä sama työntekijä voi unohtaa, että ehkä tämä paska konsultti sai työntekijän ajattelemaan ja puhumaan asioista, joita hän ei sisäisesti olisi voinut esimiehilleen, kollegoilleen tai alaisilleen puhua. Tämän puhumisen ansiosta manageritason työntekijä pääsi ajattelemaan ääneen mahdollisia variaatioita kokeneen auttajan kanssa, kuka toivon mukaan osasi esittää oikeat kysymykset manageritason työntekijän pohdintaan. Tätä kautta manageritason työntekijä sai tilaisuuden selittää asiaansa vielä kertaalleen, tai kenties sen ainoan kerran, ja varmistui asian paikkansapitävyydestä. Paska konsultti rahasti, oli ainoa asia joka jäi mieleen, mutta kenties myöhemmin, manageritason työntekijä huomaa konsultin tuoman edun.

"Tuo paska konsultti rahastaa firmaa, kun se vieläkin luuraa täällä" - EXIM Service Europe Oy
"Tuo paska konsultti rahastaa firmaa, kun se vieläkin luuraa täällä" - EXIM Service Europe Oy

Liikkeenjohdon konsultti rahastaa

Usein isoissa yrityksissä on sama pitkälle viety asiakassuhde jonkun konsultin tai joidenkin konsulttien kanssa. Sama konsultti pyörii toimistolla tai samat konsultit kiertävät yrityksen tilaisuuksia johdon sopimin väliajoin. Työntekijälle saattaa helposti tulla mieleen, että tuo paska konsultti rahastaa firmaa, kun se vieläkin luuraa täällä. Niin, onko se sitten sitä, että paska konsultti rahastaa vai tekee pitkäjänteistä yhteistyötä yrityksen kanssa on jokaisen oma asia. Isolla yrityksellä tällaiseen samojen asioiden pyörittelyyn ja hypettämiseen on toki paremmin voimavaroja kuin pienellä pk-yrityksellä saati mikroyrityksellä. Mikroyritys ei varmasti kestä, jos sen ympärillä pyörivä paska konsultti rahastaa sitä pelkkiä latteuksia kertoen ja varmistaen seuraavan sopimuskauden palkkaansa kuin kansanedustaja konsanaan. Sellainen on ihan yhtä tyhjän kanssa ja varmasti suuri syy, miksi mikroyritys ei palkkaa konsulttia. Konsulttia pelätään kustannusten ja saamattomuuden takia, mikäli kokemusta on tällaisista suuryritysten liikkeenjohdon diibadaaba konsulteista, jotka ovat liike-elämän kansanedustajia.

Kuinka välttää heikko konsultti?

Heti kärkeen pitää sanoa, että koskaan ei tiedä lopputulemaa, oli puikoissa sitten Sir Alex Ferguson tai Ilmari Möttönen. Homman toimivuuteen vaikuttaa ennen kaikkea käytettävissä oleva materiaali, mutta myös erilaisilla muuttuvilla tekijöillä on suuri osuutensa lopputulemassa. Tämä sanottua, etukäteen on mahdotonta sanoa, kuka on teidän yritykselle paras tai paskin konsultti. Sama kaveri voi olla molempia, koska myös yrityksen henkilökunnan suhtautuminen konsulttiin vaikuttaa asiaan. Tärkeä lähtökohta olisi käydä selkeästi juurta jaksain läpi, mitä yritys odottaa konsultilta. Mikäli ei ole tiedossa, mihin halutaan päästä, on lopputulos yhtä selkeästi maalissa kuin ilman navigaattoria ajava 90-luvulla syntynyt taksikuski. Toinen tärkeä tekijä on avoimesti kertoa yrityksen nykytila eikä kierrellä ja kaarrella tosiseikkoja. Kyllä lääkärikin kysyy onko potilas Saarisella pää kipeä, särkeekö polvea vai kutittaako jostain, ennen kun määrää hänelle Buranaa, Mobilatia tai Zithromaxia. Vaikka tiedetään, mihin pitää päästä, mutta ei ole todellista tietoa mistä lähdetään liikkeelle, voidaan helposti ajaa kiertotieto, koska kaikki tiet vievät Roomaan. Niinpä, mutta pidennetty reitti ei aina todellakaan ole konsultin vika. Niinpä yrityksen henkilökunnan pitää kokonaisuudessaan heittäytyä hommaan mukaan ja auttaa konsulttia auttamaan yritystä. Monta kertaa konsultin heikkous voi siis suoraan johtua yrityksen suhtautumisesta häneen ja sitä kautta tarjoamaan mahdollisuuteen onnistua. Nikke T:n sanoin, jos haluu saada on pakko antaa.

#PaskaKonsulttiRahasti #KonsulttiRahasti #PaskaKonsultti #PKyritys #Mikroyritys
#KonsultinBlogi #EXIMfi #EXIMkonsultti

Kirjoittanut Jussi Ikkelä

Uusimmat konsulttiblogit

Lue tästä viimeisimmät kynäilyt.

Arvonlisävero tuntuu olevan kuuma peruna tällä hetkellä monelle. Nykyisen arvonlisäveron alarajahuojennuksen saa täysimääräisenä, mikäli liikevaihtoa on 12 kuukauden tilikaudella alle 10.000 euroa. Osittaista huojennusta voi saada, jos liikevaihto ylittää 10.000 euroa, mutta on alle 30.000 euroa. Viime aikoina on ollut paljon puhetta osittaisen...

Uusi vuosi alkoi, mutta toiko pk-yrityksen uusi vuosi uudet kujeet? Vai jatketaanko samoilla vanhoilla hyväksi havaituilla? Miltä pk-yrityksen uusi vuosi näyttää? Onko teidän yrityksellä suunta selvä vuodelle 2018 vai ovatko eväät levällään kuin sillä kuuluisalla Jokisella? Mitä olisi pitänyt tehdä, jotta teidän pk-yrityksen uusi vuosi pitäisi...

Budjetti. Ah, tuo ihana sana budjetti. Se tuo hymyn, tuskan, ilon, kauhistuksen, naurun ja kyyneleen melkein samanaikaisesti kasvoille, kun sitä alkaa miettimään. Budjetti on kuitenkin tärkeä työkalu yrityksen johdolla isossa kuvassa, joten ihan pelkkää välttämätöntä pahaa budjetti ei ole. Ja toisaalta valitettavan monelta yrittäjältä jää oman...

Jokaisella yrittäjällä pitäisi olla hyvä kirjanpitäjä. Miksi? Koska hyvä kirjanpitäjä on yritykselle tärkeämpi kuin yrittäjä itse. Miksi? Koska hyvä kirjanpitäjä pitää firman kirjanpidon kunnossa ja toivottavasti myös neuvoo yrittäjää, erityisesti tämän yrityksen rahaliikennettä koskevissa asioissa. Valitettavan moni kirjanpitäjä vastaanottaa...